Sommarjobbs hysteri

Idag när jag äntligen haft min lediga dag känns det som det enda jag gjort är att leta jobb. Jag tycker systemet med jobb kommunalt i min kommun är jättedåligt! Här kan nästan bara ungdomar som har kontakt med socialen få kommunalanställning så därför har jag varit tvungen att söka jobb på privata firmor. Hur tänker dem egentligen? Vi får studiebidrag de månaderna då vi är i skolan men under sommarlovet för vi inte en krona. Men eftersom kommunen inte vill att personer under 18 år ska jobba utan handledare så är det ju nästan omöjligt att få jobb! På min praktikplats sa dem att jag var värmt välkommen som vikare och sommarvikare så fort jag är 18 år fyllda för innan dess får jag inte hanteras med medicin eller lyft av brukare. Självklart är det förstålligt att reglerna är sådana men jag tycker ändå att det är helt fel att jag inte ens kan få en sommarjobbs anställning. Det är ju alltid fler personal kring mig och behöver jag hjälp kan jag ju fråga dem. Det finns ju mer sysslor på en arbetsplats än att dela ut medicin och bära folk! De sociala är jätteviktigt, att man tar promenader och gör aktiviterer. Även om jag inte kan göra det tuffa jobbet så fungerar jag och många andra tonåringar som inte har kontakt med de sociala perfekt för annan lite mindre belastad hjälp.
Så nu har jag i alla fall sökt mig till massviss av privata städfirmor, trådgårdsfirmor och bärplockar ställen! Hoppas jag får svar av några av dem för jag behöver verkligen lite extra pengar under sommaren.




XOX

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0